Ett litet charmtroll

Kay Bojesens designcirkus ser vid första anblicken ut som en charmigt zoo men de finurliga träfigurerna har gemensamt att de inspirerats av verkliga händelser. Inspirationen till apan och de andra exotiska djuren härstammar från Bojesens resa till Afrika, medan den söta björnen tog form när björnungen Ursula övergavs av sin mamma och istället växte upp hos djurparkschefen under stor mediauppmärksamhet. I höst tar Kay Bojesen Denmark återigen avstamp i en aktuell händelse när varumärket presenterar en ny liten panda i FSC®-certifierat trä. Det svartvita charmtrollet sätter, precis som sin mellanstora bror, fokus på världens hotade djurarter med ekonomiskt stöd till WWF Danmark.

Djur- och designälskare har alltid varit svaga för Kay Bojesen och just nu finns det extra anledning att förälska sig i säsongens nyhet. Kay Bojesen Denmark har nämligen en liten, stor nyhet – en hållbar Panda på 15 cm, som liksom sin storebror, har skapats och förpackats uteslutande i FSC®-certifierade material.

Överallt i världen har pandan blivit en superstjärna, men den svartvita bambuätaren har inte bara en hög söthetsfaktor. Pandan har också ett stort symbolvärde som representant för världens hotade djurarter och som logotyp för Världsnaturfonden WWF, som nu får en del av pandans överskott från Kay Bojesen Denmark.

Ett initiativ som säkert skulle glatt Kay Bojesen, som inte själv hann formge pandan medan han levde, men som skulle ha godkänt det nya djuret i flocken, som är utvecklat efter hans originaldesign-DNA och i nära samarbete Bojesens efterkommande. Pandans runda kropp är formgiven efter björnen och klädd i svartvit färgprakt till en ny, men ändå ursprunglig design med massor av välkänd Bojesen-charm.