Ett upplevelserum

Koncept har tagit fram EF:s första Experience Room vid säljkontoret i Paris. Syftet är att inspirera och väcka nyfikenhet till de olika språkskolor som organisationen erbjuder, genom att förmedla en känsla av möjliga destinationer och upplevelser som väntar.

Det är resan, eller snarare drömmen om resan, som har präglat inredningen. Väggen med staplade, stiliserade resväskor illustrerar temat. De vita väskorna är bakbelysta och bär namn på populära platser. Hela inredningen är uppbyggd i moduler. En glasvägg med en screentryckt världskarta markerar gränsen mellan kontor och upplevelserum. Färgsättningen,orange ingår i EF:s ”brand colours” och återkommer i möbler, mönster och grafik. Sittdynornas mönster är en lekfull tolkning av Paris gatunät. Presentationer sker med hjälp av den centralt placerade mediamodulen, integrerad med rummets ljussättning. Takljuset tonas ned och väggens vita resväskor ändrar färg i samklang med den rörliga bilden. Det skiftande ljuset sprider sig till kontoret utanför.

Rummet i Paris som öppnade i november 2009 är det första av ett antal Experience Rooms runt om i världen.