Kreativt samarbete - Missoni möter Artek

Missoni har skapat sin tolkning av Arteks klassiska stol, Armchair 400. I år har Artek sitt 75-års jubileum och detta firas hela året med kampanjen Dress the Chair.

Kampanjen ska framhäva den kvalitet och skicklighet inom hantverk som Arteks produkter är välkända för. Alvar
Aalto är en av grundarna till Artek och det är han som designade Armchair 400 som visades för första gången i Milano 1936. Nu har Artek och det framstående italienska modemärket Missoni gjort ett samarbete med modellerna 400, 402 och Stool 60. Dessa modeller har blivit klädda med Missonis kända mönster, Missoni Kew, Missoni Leigh och Missoni
Chevron.

Dress the Chair!kampanjen kommer att pågå året runt med en turné som började under Stockholm Design Week där formgivaren Ilse Crawford var först ut med att få visa sin tolkning av Armchair 400. Just nu befinner sig turnén i Milano och efter det väntar New York, Sydney, Tokyo och till sist Helsingfors där den avslutas. Under turnén kommer de
olika designers som har varit med och skapat sin tolkning att presenteras en efter en, för att sedan visas alla tillsammans i Helsingsfors.

Artek grundades 1935 av fyra idealister: Alvar and Aino Aalto, Maire Gullichsen and Nils-Gustav Hahl. De inspirerades huvudsakligen av funktionalitet och deras vision var att kombinera modern visuell konst med funktionell möbelproduktion.