Stockholm Furniture & Light Fair storsatsar på 2022

Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner för Stockholm Furniture & Light Fair och Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events ser båda fram emot den kommande mässan i februari 2022. Bild: Stockholmsmässan.

Efter nästan två års frånvaro öppnar Stockholm Furniture & Light Fair åter upp dörrarna på Stockholmsmässan i februari 2022 för att välkomna besökare från hela världen. De bjuds in till en utvecklad, optimerad och upplevelsedriven mässa där skandinavisk design och den senaste utvecklingen inom hållbarhet tar större plats än någonsin tidigare.

– Stockholm Furniture & Light Fair är en motor för skandinavisk design och tillsammans med våra grannländer är vi dessutom branschledande inom ämnet hållbarhetsutveckling vilket gör att människor från hela världen vallfärdar till Stockholm i februari för att ta del av det vi gör här. Framtiden för Stockholm Furniture & Light Fair handlar om just det, samt om vår innovationsrikedom och livsstil, säger Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner.

Förändringar på Stockholm Furniture & Light Fair 2022
Nytt för i år är en upplevelsebaserad utställning som kommer handlar om den skandinaviska livsstilen som rymmer så mycket mer än de stereotypa elementen och den kommer vara placerad mitt på entrétorget. Här ska besökarna få lära känna oss skandinaver direkt när de kommer in på mässan genom bland annat design, mat, språk och mode. Utöver denna utställning kommer det även finnas en inspirations- och kunskapsutställning med skandinavisk design, arkitektur, innovation och hållbarhet i fokus. Båda utställningarna kommer konceptutvecklas och kureras i samarbete med ett antal externa personer.

– Vi har lyssnat in vad utställare och besökare har för behov och där ser vi att vi behöver skapa en mer dynamisk mötesplats som förnyas från år till år. Jag är övertygad om att både besökare och utställare kommer känna sig mer inspirerade än någonsin tidigare efter sitt besök på Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2022, säger Sanna Gebeyehu.

Stockholm Design Week
En annan nyhet är att Stockholm Design Week från och med 2022 kommer arrangeras två gånger per år, dels som tidigare i samband med Stockholm Furniture and Light Fair i februari och även i augusti. Därmed ersätts Summer Design Week med en internationell designvecka med fokus på inredning, arkitektur och retail.

– Stockholm Design Week grundades 2002 och är idag, tillsammans med Stockholm Furniture & Light Fair, världens mest inflytelserika mötesplats för skandinavisk design. Stockholm Design Week är en marknadsföringsmotor för att få ut skandinavisk design i världen, men uppdraget är större än så. Det handlar om att aktivera staden och att driva trafik till Stockholm och till Sverige samt att befästa Sveriges position på designkartan i världen, säger Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events.

– I believe that the future of design fairs is glocal in terms of celebrating local designers and artisans while engaging with global themes such as sustainability and social equity, so I'm looking forward to Stockholm's upcoming Design Week as it encapsulates exactly this approach, says Costas Voyatzis, Creative Director / Founder of Yatzer.com and jurymember, Editors Choice.

70 000 kvm kommer fyllas i februari
Stockholmsmässan räknar med att vara igång med sin ordinarie verksamhet i månadsskiftet oktober/november i år, baserat på den dialog Stockholmsmässan har med berörda myndigheter och departement.

– Vi räknar med att Stockholm Furniture & Light Fair 2022 kommer fylla våra 70 000 kvm, baserat på den efterfrågan vi ser från utställare och besökare, säger Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan.

Några av de utställare som redan anmält sitt intresse är möbelproducenten Lammhults och belysningsproducenten Zero.

– För oss som svensk producent av designmöbler är det extra viktigt att vi har en attraktiv och självklar arena som Stockholm Furniture & Light Fair här i Sverige där vi kan möta den designintresserade publiken. Att det finns en designmässa i Stockholm där vi, tillsammans med övriga bolag i branschen, kan visa upp oss och locka internationella besökare är bra för både Sverige och branschen. Något att vara stolta över! Efter senaste årens utmaningar med pandemin hoppas och tror vi att mässan 2022 kommer andas optimism och framtidstro! Dessutom känner vi, och säkert många med oss, ett uppdämt behov av att kunna ses fysiskt istället för på en skärm, vilket såklart gynnar denna typ av aktivitet, säger Peter Jiseborn, VD Lammhults.

– Vi ser mycket fram emot att ställa ut på mässan igen, den har varit saknad. Ny placering, ny monterdesign och samtidigt satsar vi hårt på många nya produkter. Vår förhoppning är att mässan kommer att locka många kvalitativa besökare både från Skandinavien och internationellt. Vi vet att många ser fram emot att återigen kunna besöka Stockholm och träffas personligen igen, säger Per Gill, vd, Zero.

Formex
Redan i augusti kan den inrednings- och designintresserade få en inspirationsinjektion genom Formex Talks som släpps den 24, 25 och 26 augusti med olika spännande teman och gäster. Samma vecka presenteras vinnaren av Design Talents och dessutom kommer det hållas en pressträff där ett omfattande visionsarbete för framtida Formex presenteras. Den 18-24 januari 2022 är det sedan äntligen dags för Formex igen.