Storsatsning när Stockholm Design Week firar 20 år!

Foto: Stockholmsmässan

Stockholms officiella designvecka Stockholm Design Week firar 20 år med ett brett register av designevenemang över hela staden 5–11 september. Veckan vänder sig till yrkesverksamma inom designbranschen och designintresserad allmänhet.

Genom events, utställningar, talks, öppna designstudior och showroom sätts fokus på den dynamiska skandinaviska designscenen. Nya designtalanger och nystartade varumärken visar upp sig sida vid sida med de mer etablerade. Veckan är en viktig affärshändelse för branschen men många evenemang är även öppna för allmänheten.

”Vi ser en stor uppslutning av företag och aktörer”, säger Stockholm Design Weeks Project Area Manager Hanna Nova Beatrice. ”Bland deltagarna finns etablerade företag som Massproductions, Bolon, Svenskt Tenn, Blå Station, Layered, Gemla och Fogia, men även helt nya, som företaget Noon. Som den officiella designveckan är vårt uppdrag att engagera och inspirera både yrkesverksamma i designbranschen och allmänheten, och samtidigt främja den skandinaviska designbranschen”.

Den första Stockholm Design Week arrangerades 2002, och arrangören Stockholm Furniture & Light Fairs syfte är sedan dess att ta ett samlat grepp kring alla olika designaktiviteter som sker i Stockholm.

I september kommer man att förstärka inramningen av Stockholm Design Week med en interaktiv app som listar alla företag som medverkar tillsammans med utställningar, showrooms och evenemang som äger rum i staden. Appen ger besökaren en tydlig överblick och möjliggör för alla företag att nå ut till sin målgrupp. Dessutom utlovas en smyglansering av flera av de större nyheterna inför Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2023 och ett stort kurerat pressprogram för både svensk och internationell media på plats i Stockholm.