Blandat är bäst inom inredning

Påverkar den globala ekonomin vad vi köper? Köptrenderna inom heminteriör och konst pekar åtminstone på det. Det finns här två huvudtrender: 1) Man flyttar inte utan satsar istället på att inreda sina befintliga hem. 2) Man söker mysfaktor snarare än elegans och statussymboler.

Under de senaste två åren har andelen light-renoveringar i form av gör-det-själv projekt ökat märkvärt i Sverige. Många av dessa har emellertid varit relativt försiktiga och strävat efter maximal effekt för lite pengar. Detta resulterade i en stark trend där antikviteter blandas med modernt och dyrt med billigt, något som innebar stor framgång för flera företag inom heminteriör.

Ett av dessa företag var Easyart. "Många av våra kunder har velat komplettera befintliga bilder med nya av samma konstnär, andra har sökt efter en ny tavla att sätta i en antik ram", säger Stéphanie Olsson, Sverigechef på Easyart. "Vi förväntar vi oss att denna trend håller i sig eftersom den speglar modet, där vintage och nya designermärken blandas friskare än någonsin tidigare med begagnat och high street märken. Äldre oljemålningar får gärna samsas med inramade posters och moderna litografier på väggarna i samma anda som fashionistan kompletterar sin Topshop klänning med Louboutins".

Enligt Stéphanie Olsson byter vi också dekorationer, så som konsttryck och filtar, liksom vi byter accessoarer efter årstider, stämningar och trender. "En av de största konsttrenderna i år hämtas faktiskt direkt ifrån modevärlden. Då talar jag om järva geometriska former i svart och vitt men också i technicolor".

Samtidigt öppnar vi dörren för humor i hemmet. "Febern för texttavor, ofta innehållande skojfriska budskap med allvarlig underton, som exempelvis de senaste versionerna av Keep Calm and Carry on i färgglada, humoristiska modifikationer eller coola Ps.ILoveNed, öppnar upp ytterligare och ger humorn allt större plats i heminredningen", fortsätter hon.

MYSFAKTOR OCH TEMARUM

Även trenden mot mysfaktorn kan tolkas som en reaktion på den globala ekonomin, en trend som växer sig allt starkare under 2011. En annorlunda twist på denna trend är temarum. "Vi har sett en stark efterfrågan på inramade av tavlor i specifika teman, exempelvis i form av seriebilder med mat-motiv till kök, afrikanska resp. orientaliska rum och rum med färg- eller jakt-teman. Det finns en tendens till att skapa mysiga rumsligheter där man kan dra sig tillbaka. Det kan handla om en hobby eller passion och man använder konsten för att skapa dessa vilket är enkelt och effektivt och skapar en mysig plats som påminner en om något man älskar", säger Stéphanie Olsson

DET FLEXIBLA RUMMET

Det moderna vardagsrummet ska vara en vänlig och flexibel plats för allt och alla. Vi föreställer rummet som en föränderlig scen för det dagliga livet, en bas utan standardlösningar för alla aktiviteter. Här kommer även tavelväggar in som en av de största konsttrenderna. "Kring denna trend finns i princip inga regler. Tricket är att våga kombinera fritt bland olika motiv och stilar men också när det gäller rammaterial och färger. Det kan bli överraskande snyggt och dekorativt men framförallt är det ett personligt och kul inslag i heminredningen." menar Stéphanie Olsson.

Sammanfattningsvis kan man säga att personlighet, små förändringar med stor effekt, flexibilitet, humor och mysfaktor är nyckelorden i 2011 års inredning och en bra vägledning när man ska köpa konst.