Nordic Nest och Svenssons anlitar Elin Lervik

Foto: Nordic Nest Group

Nordic Nest Group har kontrakterat Elin Lervik i rollen som varumärkesstrateg med uppdrag att stärka relationer och bygga långsiktiga samarbeten inom den globala inredningsbranschen. Nordic Nest Groups vision är att vara den mest älskade destinationen för skandinavisk design
och livsstil i världen.

Med en omsättning på över 2 mdkr (2022) är Nordic Nest Group världens ledande plattform för skandinavisk design. Inom företagsgruppen ingår webbutiken Nordic Nest och det anrika möbelföretaget Svenssons. Företagsgruppen har under ett antal år haft fokus på två delar av affärsstrategin – att skapa världens bästa kundupplevelse och att bygga världens mest motiverade team.

– Vi är övertygade om att framgångsrika bolag byggs genom att först fokusera på kunden och teamet. Genom att på riktigt bry sig om människor, och säkerställa välmåendet hos dem som bygger verksamheten, läggs grunden för en stark finansiell utveckling. Människor måste alltid komma före siffror, säger Bank Bergström, vd Nordic Nest Group.

Bank Bergström tillträdde som vd för Nordic Nest i januari 2017, företaget bestod då av 35 medarbetare med en omsättning på 178 mkr (2016). Dryga sex år senare har bolagsgruppen vuxit till en välmående organisation med över 600 anställda, där merparten arbetar i Kalmar på företagets huvudkontor och lager som är lokaliserade i en nybyggd fastighet om 34 000 kvm. Nära 80 personer arbetar i någon av bolagets fem fysiska butiker, vilka finns fördelade över Sverige.

– I år firar Svenssons 125 år av möbelproduktion med fokus på kvalité och hantverk. Samtidigt har Nordic Nest under de senaste fem åren utvecklat världens största plattform för skandinavisk design online. Jag känner en stor respekt för den rika kunskapsbank Nordic Nest Group vilar på och vi ser fram emot att erbjuda den till ännu fler människor, oavsett var i världen du befinner dig, säger Bank.

Nordic Nest Groups vision handlar om känslor och relationer – företaget vill bli den mest älskade destinationen för skandinavisk design och livsstil. För att stötta långsiktigt i det fortsatta arbetet har Nordic Nest Group anlitat kommunikationskonsulten Elin Lervik i rollen som varumärkesstrateg.

– Jag är inte säker på att man inom den skandinaviska möbelindustrin förstår hur stora Nordic Nest Group är. För mig stod det klart i förra veckan när jag besökte dem i Kalmar för första gången. Bank är en otroligt sympatisk företagsledare och jag ser fram emot att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål – att tillgängliggöra skandinavisk design till människor över hela världen. Det här är framtiden och jag känner mig både ödmjuk och glad över förtroendet att få vara med och påverka den i rätt riktning, säger Elin Lervik.

– Vi ser verkligen fram emot samarbetet med Elin Lervik. Med hennes erfarenhet, kunskap och passion för skandinavisk design bidrar hon med nya perspektiv som kommer hjälpa oss ännu snabbare framåt på vår resa. Elin som person är en väldigt bra matchning med den kultur vi har
i bolaget och som har legat till grund för vår framgångsrika utveckling, avslutar Bank.