Formex slår upp portarna med temat WE ARE

Foto: Olivia Jeczmyk

Nordens ledande inredningsdesignmässa, öppnar dörrarna för 116:e gången under temat "WE ARE". Med utställningar, workshops och föredrag kommer temat att utforska trender och erbjuda inspiration.

En unik nordisk miljö skapas på entrétorget av kreatören Anna Starrén. Enligt Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex, är mötesplatsen mer väsentlig än någonsin för branschen, samlandes nationella och internationella aktörer sedan 1960.

– Efter några tuffa år i inredningsbranschen börjar det ljusna, det märkte vi inte minst på senaste mässan i januari, där många av våra utställande företag sålde mycket bättre än förväntat. Idag är det viktigare än någonsin att som bransch kunna samlas under ett och samma tak för att kunna vara så effektiva som möjligt både vad gäller inköp, kunskap, inspiration och nätverksbyggande.

– I augusti ligger fokus på kreativitet, framåttänkande och innovativa samarbeten. Med temat WE ARE vill vi manifestera att Formex är en mässa som funnits i 64 år och som kommer att vara kvar många år framöver. Vi finns som alltid här för våra utställare och besökare, fortsätter Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

b
En unik nordisk miljö skapas på entrétorget av kreatören Anna Starrén Foto: Katrin Bååth

Temat "WE ARE" präglar hela Formex-mässan, och redan på entrétorget får besökarna en försmak av vad som väntar under den 116:e upplagan i augusti. Att skapa entrétorgsutställningen är ett hedersuppdrag, och efter pandemin har designbyrån Bang Universe, Tekla Severin, Lena Nyholm och Dennis Valencia tagit sig an det. Tillsammans med kreatören Anna Starrén har Formex skapat en 200 kvadratmeter stor utställning.

– Vi är väldigt glada att få jobba tillsammans med Anna som med ett cv fullt av kunskap, glädje och lekfullhet och sin unika vision kommer att skapa en sagovärld på mässgolvet som får sockerdricka att kännas som vardagsdryck, säger Sonja Björk Ebert.

– För mig är Formex en nystart och kickoff. Det är på Formex jag har valt verktygen till min gigantiska fix och trix-pryllåda. Jag har genom åren både varit en klassisk besökare som gjort inköp till butik samt varit utställare. Utöver det har jag dessutom byggt trendutställningar och ett café på uppdrag av Formex. Det känns jättekul att nu ha fått uppdraget att skapa höstens huvudutställning 2024, säger Anna Starrén.

b
Evenemanget äger rum på Stockholmsmässan den 27–29 augusti 2024.  Foto: Olivia Jeczmyk

Augustis entrétorgsutställning, "The Shop in the Forest – A Nordic Fairytale", blir en inspirerande butik som integrerar Formex trendguide för hösten 2024 och utställarnas produkter för att erbjuda besökare kunskap och nya dimensioner.

– Jag vill skapa en parentes där vi kan låta oss distraheras en stund av magin som är hantverket, skaparglädjen och kreativiteten. Tänk en maxad lanthandel deluxe – en sagovärld med en fot i framtiden. En naturlig paus som öppnar dörren till något vi aldrig tidigare har sett, säger Anna Starrén och fortsätter:

– Vi kommer att bjuda in besökarna till en sprakande höst- och vintervärld av nordisk elegans och mystik. Direkt från sensommarvärmen möts besökarna av en magisk miljö med nordiskt hantverk, workshops, sagolika butiksmiljöer och mycket mer, där hållbarhet och hantverk möter maximalism och verklighetsflykt. Vi vill helt enkelt erbjuda en plats som inspirerar till både hoppsasteg och skaparglädje.

b
Anna Starrén. Foto: Katrin Bååth