Lysande färgpalett och gediget arbete

PPå mässan har Offecct för vana att rada upp alla sina designer för en presentation. Från vänster Christophe Pillet, Luca Nichetto, GamFratesi, CKR, Louise Hederström, Daniel Svahn, Ineke Hans och Giulio Ridolfo. Foto: Sylvia Hardwick
PPå mässan har Offecct för vana att rada upp alla sina designer för en presentation. Från vänster Christophe Pillet, Luca Nichetto, GamFratesi, CKR, Louise Hederström, Daniel Svahn, Ineke Hans och Giulio Ridolfo. Foto: Sylvia Hardwick
Hos Gemla visades som sig bör flera möbler i böjträ. Lisa Hillands stol Bow från förra året hade nu utvecklats till en nätt soffa. Foto: Sylvia Hardwick
Hos Gemla visades som sig bör flera möbler i böjträ. Lisa Hillands stol Bow från förra året hade nu utvecklats till en nätt soffa. Foto: Sylvia Hardwick
Lars Hofsjö var på plats med stolen Bridge, formgiven för David design. Foto: Sylvia Hardwick
Lars Hofsjö var på plats med stolen Bridge, formgiven för David design. Foto: Sylvia Hardwick

Skandinavisk design håller måttet och utvecklas hela tiden. I den enorma mångfalden syns en del udda, originell formgivning och några trender sticker ut lite extra. Detta gällde även på Stockholm Furniture & Light Fair tidigare i år. Ett bestående intryck där var också hållbar design med kvalitet i material och underarbete.

Pasteller med klös kunde ses hos många. Aprikos, hallonrött och rosa lyste bland mer dova och sobra toner. Fåtöljer, soffor och till och med kontorsmöbler hade fått en ordentlig släng av denna välgörande slev. Lysande gula och intensivt orange soffor och några nätta fåtöljer i mörkare gammalrosa hörde till de verkliga ljuspunkterna. 

Enfärgade textilier av hög kvalitet sågs hos de flesta, både i möbler och så kallade ljudabsorbenter. Denna produkt blir allt viktigare i dagens konstorlandskap och många visade sådana; stående, hängande eller av mera lekfullt slag. Det var mycket enfärgat överallt och några gånger kombinerades två enfärgade tyger i till exempel en mjukt rundad soffa. En mörkblå ljudabsorbent hängde bredvid en grå.

Fint skrädderi var det i några solitärer men också i hela kollektioner. Ett gediget underarbete, hög materialkvalitet och utsökta detaljer förenades i flera sittmöbler som bekvämt följde kroppen vid provsittning. Denna ergonomiska pålitlighet gick även igen i många formfulländade trämöbler.   

Trä, läder och naturmaterial står sig alltjämt inom skandinavisk möbelkonst. Böjträ i kombination med kärnläder är en trend, gärna med mindre metallinslag . Dessa möbler, oftast stolar, mindre soffor och pallar, är tillverkade på ett hantverksmässigt sätt. Många stolar i vackert behandlat, ljust trä med stålben fanns också att se. Och inom textil sågs mycket lin och ren ull.

Uppdaterade klassiker fanns både inom möbler och armaturer. Att danskarna är bra på att vårda sina klassiker är välkänt. Men de är också tuffa nog att låta en internationell designer göra nya tvister på välkända produkter, till exempel en välkänd stol från slutet av 1950-talet. Vi har också våra klassiker som kommer igen, dock mycket trogna originalet såsom de armaturer av en välkänd, svensk formgivare som nu åter tillverkas i djupaste Småland.

Möbler som kan växa har länge varit på tapeten. Modulsystem uppfinns ständigt och på mässan sågs fåtöljer som kunde bli soffor som kunde bli långa som kunde bli jättelånga. Kul och praktiskt och vändbart var det också. Även långa system med färgglada moduler i olika form och avgränsande skärmar visades på ett roligt och dekorativt sätt.

Pendlar, pendlar överallt, små och stora, nätta i metall och lysande glasglober. Flera armaturer som tidigare visats som golvlampor hade nu fått tillökning i form av pendlar och bordsvarianter. Trenden är att skapa hela serier.

Nya material dyker upp då och då. En av årets nyheter är det grå fasadmaterialet Cembrit som fått bli byrå, sideboard och skåp med inspiration från det kalkrika Gotland. Tidlösa möbler med en rättfram enkelhet, i något fall kombinerat med vacker ljus ask.