Fräsch snabbmatskedja

Wienerwald-restaurangen i München av Ippolito Fleitz Group. Foto: Zooey Braun.
Foto: Zooey Braun.

Friedrich Jahn öppnade den allra första Wienerwald-restaurangen i München 1955. Snabbmatskedjan expanderade under de följande årtiondena tills företaget var verksamt i 18 länder. Efter kollapsen av gruppen var företaget under olika ägare fram till barnbarnen av den grundande familjen köpt tillbaka rättigheterna till varumärket år 2007. Deras mål är nu att bygga vidare på den långa tradition av företaget, att utnyttja både styrkan i varumärket och det unika i sitt gastronomiska koncept. Ippolito Fleitz Group fick i uppdrag att utveckla ny företagsarkitektur för kedjan, som redan har byggt ut två Wienerwald-filialer i München.  Wienerwald har inte bara återinfört sin visuella närvaro, men också sitt kulinariska utbud. Kyckling med sin naturligt låga fetthalt förblir den huvudsakliga rätten i menyn. Men ett annat fokus, på färska sallader har införts.

Den nya inredningen understryker justeringen av varumärket med av hög kvalitet, komfort och det tyska köket i ett modernt formspråk. Material och färger bygger på principerna av färskhet och naturlighet, som tar sig uttryck i material som trä, läder och textilier, samt i den dominerande gröna toner som kompletterar den fräscha vita. Guld används som en accentfärg och representerar den guldfärgade ytan på huvudprodukten, Wienerwalds grillad kyckling. 

Den nya restaurangens design repositionerar Wienerwald som en samtida snabbmatskedja. Traditionella element av varumärket har införlivats och översatts till moderna rumsliga element med en spännande twist.